• Türkiye’nin en sevilen otomobilleri arasında yer alan Tofaş Şahin, Doğan ve Kartal modelleri yeniden üretilecek iddialarıyla gündeme geldi. 
    1
    25 Ağustos
    Tofaş'ın Şahin, Doğan ve Kartal üretimine başlayacağı, yeni nesil tasarım ve donanıma sahip olacağına ilişkin haberler gerçeği yansıtmıyor. 
    2
    25 Ağustos
    Tofaş ya da Stellantis tarafından kuş serisi otomobilin üretileceğine, yatırım yapılacağına ya da herhangi bir girişim olduğuna dair açıklama bulunmuyor, geleceğe yönelik değerlendirmeler arasında da yer almıyor. 
    3
    25 Ağustos
    Yeni bir otomobilin üretilmesi için milyonlarca dolarlık yatırım yapılması, yüzlerce sektörde hareket oluşması, yan sanayi üretimine kadar çalışmaların yapılması gerekiyor. 
    4
    25 Ağustos
    Kısa vadeli planlarla yeni bir otomobil serisinin üretime geçmesi mümkün görünmüyor. 
    5
    25 Ağustos

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Türkiye'de otomobil üretimi, 1920'lerin sonunda Ford'un İstanbul'da montaj hattı kurmasıyla başlamış, ancak 1930'lu yıllardaki ekonomik kriz nedeniyle gelişememiştir 25.
    1950'ler ve 1960'lar:
    • 1954'te Tuzla Jeep Fabrikası'nda askeri cip ve kamyonet üretimi başlamıştır 13.
    • 1959'da Ford Motor Company ve Koç Grubu ortaklığıyla Otosan kurulmuş ve Ford araçlarının üretimi başlamıştır 13.
    • 1961'de Devrim, Türkiye'nin ilk yerli otomobili olarak üretilmiştir, ancak seri üretime geçilememiştir 135.
    • 1966'da Anadol'un seri üretimine başlanmıştır 135.
    1970'ler ve 1980'ler:
    • 1971'de Tofaş, İtalyan Fiat lisansı ile Murat 124'ü üretmeye başlamıştır 13.
    • 1980'lerde yerli montaj ve üretim hatları kurulmuş, özellikle Tofaş ve Oyak Renault gibi firmalar üretimlerini artırmıştır 4.
    1990'lar ve 2000'ler:
    • 1990'larda Hyundai, Honda ve Toyota gibi yabancı markalar Türkiye pazarına girmiştir 15.
    • 2000'lerden itibaren Türkiye, birçok uluslararası marka için üretim üssü haline gelmiş ve TOGG gibi projelerle yerli otomobil üretimine odaklanılmıştır 14.
    5 kaynak
    Stellantis'in Türkiye'deki faaliyetleri:
    • Tofaş ile ortaklık: Stellantis, Türkiye'deki tüm faaliyetlerini Tofaş çatısı altında birleştirmiştir 12. Bu kapsamda, Alfa Romeo, Fiat, Citroën, DS Automobiles, Jeep, Maserati, Opel ve Peugeot gibi markaların distribütörlüğü ve bu markaların ürünlerinin dağıtımı yapılmaktadır 123.
    • Üretim: 2025 yılı başından itibaren, beş marka için planlanan hem orta boy hafif ticari araç hem de binek otomobil versiyonlarında "K0" modelinin üretimi Tofaş'a tahsis edilmiştir 12.
    • Mevcut projelerin uzatılması: Mevcut Fiat Egea/Tipo projesi 2025 yılı sonuna kadar uzatılmıştır 12.
    Stellantis, Türkiye'de ticari faaliyetlerde, üretimde ve Ar-Ge'de sinerjiler yaratmayı ve Türk tüketicisine daha geniş ve verimli ürün ve hizmetler sunmayı hedeflemektedir 12.
    5 kaynak
    Tofaş'ın diğer modelleri şunlardır:
    • Murat Serisi: Murat 124 ve Murat 131 34.
    • Kartal: Tofaş Kartal 345.
    • Doğan: Tofaş Doğan 345.
    • Şahin: Tofaş Şahin 345.
    • Tempra, Tipo, Uno, Siena, Palio, Marea, Brava, Albea, Doblo ve Linea (bu modeller Tofaş ismiyle üretilmemiştir) 3.
    Tofaş, günümüzde Fiat markasına ait araçların üretimi ve satışı üzerine çalışmaktadır 3.
    5 kaynak
    Tofaş Şahin, 1981 yılında üretilmeye başlanmış ve 2002 yılında üretimi sona ermiştir 13.
    Tarihçesi:
    • 1977: İlk olarak Tofaş Murat 131 adıyla, Fiat 131'in lisanslı üretimi olarak piyasaya sürülmüştür 14.
    • 1981: Şahin ve Kartal isimleri kullanılmaya başlanmıştır 14. Şahin, Fiat 131 Mirafiori muadili ekonomik bir aile sedanı, Kartal ise Fiat 131 Panorama muadili bir station wagon olarak üretilmiştir 1.
    • 1988: Fiat Regata'nın parçaları kullanılarak yeni bir Kuş Serisi üretilmiştir 1.
    • 1994: 1.6 litrelik daha güçlü bir motora geçilmiştir 3.
    • 2002: Üretim sona ermiştir 3.
    Tofaş Şahin, Türkiye'de en çok üretilen ve satılan binek otomobillerinden biri olmuştur 1.
    5 kaynak
    Yeni otomobil üretimi için gereken bazı temel yatırımlar:
    • İnşaat ve altyapı giderleri: Arazi temini, zemin etüdü, betonarme yapılar, çatı sistemleri ve yol bağlantıları gibi kalemleri içerir ve toplam maliyetin %20’sine kadar çıkabilir 1.
    • Makine ve otomasyon sistemleri: Üretim bantları, robotik kollar, montaj sistemleri ve kalite kontrol yazılımları gibi unsurlar, toplam yatırımın %40 ila %60’ını oluşturur 1.
    • İş gücü ve eğitim maliyetleri: Mühendis, tekniker ve üretim çalışanlarının maaşları ile başlangıç eğitimleri 1.
    • Enerji ve lojistik altyapısı: Fabrikanın enerji ihtiyacını karşılayacak trafo merkezleri, jeneratörler ve iç lojistik sistemler 1.
    Elektrikli otomobil üretimi için batarya üretim hattı kurulumu da ek maliyet gerektirir ve toplam maliyeti %20-25 oranında artırabilir 1.
    Yatırım maliyetleri, fabrikanın üretim kapasitesine, kullanılan teknolojiye, kurulumun yapıldığı ülkeye, iş gücü maliyetine ve enerji giderlerine göre değişiklik gösterebilir 1.
    5 kaynak