• MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli'nin PKK lideri Abdullah Öcalan'a yönelik çağrısıyla başlayan yeni çözüm süreci kapsamında yaptığı değerlendirmelerle dikkati çeken Cumhurbaşkanı Başdanışmanı ve Hukuk Politikaları Kurulu Başkanvekili Mehmet Uçum, sürece dair yeni açıklamalarda bulundu. 
    1
    1 Eylül
    Cumhurbaşkanı Başdanışmanı Mehmet Uçum, anayasanın vatandaşlığı tanımlayan 66 maddesinde değişikliğin gündeme gelebileceğini söyledi. 
    2
    1 Eylül
    Uçum'a göre, Türkçe'nin devletin tek resmi dili ve eğitim dili olması tartışma konusu değil ancak, Türkçe dışındaki dillerin öğretimine ilişkin usul ve esasların kanunla düzenleneceğini belirten anayasal bir hüküm getirilebilir. 
    3
    1 Eylül
    Geçiş sürecinde genel talepler ve haklar değil, kapsamdaki kişiler için geçişi sağlayacak teknik ve pratik hukuki koşullar ele alınır. 
    4
    1 Eylül
    Kanunda toplumsal ve ekonomik hayata katılım, ceza ve infaz hukuku ile sosyal hakların yer alabileceğini söyleyen Uçum, düzenlemenin geniş toplumsal mutabakatla yapılmasının önemine dikkat çekti. 
    5
    1 Eylül

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Anayasa değişikliği önerileri şu şekilde hazırlanır:
    1. Teklif Aşaması: Anayasa değişikliği teklifi, TBMM üye tam sayısının en az üçte biri (200 milletvekili) tarafından yazıyla sunulabilir 4. Teklif yetkisi sadece milletvekillerine aittir 4.
    2. Komisyon İncelemesi: Anayasa değişikliği teklifleri önce Anayasa Komisyonunda görüşülür ve raporlanır 34.
    3. Genel Kurul Görüşmeleri: Teklif, Genel Kurulda iki kez görüşülür 34. İlk görüşmede teklifin tümü hakkında, ikinci görüşmede ise maddeler hakkında değişiklik önergeleri görüşülür 4.
    4. Karar Aşaması: Teklif, Genel Kurulda yapılan görüşmeler sonucunda kabul veya reddedilir 4. Kabul için üye tam sayısının en az beşte üçü (360 oy) veya üçte ikisi (400 oy) gereklidir 4.
    5. Onay Aşaması: Anayasa değişikliği teklifi, TBMM üye tam sayısının beşte üçüne eşit veya üçte ikisinden az bir oyla kabul edildiyse Cumhurbaşkanı, kanunu halkoylamasına sunabilir ya da TBMM’ye geri gönderebilir 4.
    Anayasa değişikliği önerilerinin hazırlanmasında, toplumun farklı kesimlerinin görüşlerinin de dikkate alındığı yaklaşık 30 bin sayfalık dokümanların meclis arşivinde bulunduğu belirtilmiştir 2.
    5 kaynak
    Toplumsal mutabakat, ekonomik ve sosyal istikrarın sağlanması için kritik öneme sahiptir 1.
    Toplumsal mutabakatın önemi:
    • Ekonomik kararlar: Toplumun geniş kesimlerinin ekonomik politikaları desteklemesi, bu politikaların uygulanabilirliğini artırır 1.
    • Toplumsal barış: Mutabakat, toplumsal barışı ve güveni besler 14.
    • Adalet ve uzlaşma: Çatışan tarafların bir araya gelerek ortak bir noktada buluşması, toplumsal dönüşüm ve uzlaşmayı sağlar 45.
    • Uzun vadeli refah: Kısa vadeli kazanımlardan ziyade uzun vadeli refahın öncelenmesi, gelecek nesillerin de refahını güvence altına alır 1.
    Toplumsal mutabakat, özellikle gelir dağılımı, vergi politikaları ve sosyal güvenlik gibi toplumu doğrudan etkileyen alanlarda daha da önemlidir 1.
    5 kaynak
    Vatandaşlık tanımının önemli olmasının bazı nedenleri:
    • Haklar ve yükümlülükler: Vatandaşlık, kişilere devlet içinde belirli haklar ve yükümlülükler getirir 14. Örneğin, seçme ve seçilme hakkı, kamu hizmetlerinden yararlanma, taşınmaz edinme ve çalışma gibi haklar; askerlik gibi yükümlülükler 3.
    • Siyasi katılım: Vatandaşlar, siyasi kurumlara etkin bir şekilde katılma hakkına sahiptir 14. Bu katılım, demokratik karar alma süreçlerini etkiler 1.
    • Uluslararası ilişkiler: Vatandaşlık, bireylerin diğer ülkelerde diplomatik himaye talep etme hakkını ve vize alma gibi uluslararası işlemleri etkiler 3.
    • Kimlik ve aidiyet: Vatandaşlık, bireyin belirli bir siyasi topluluğa mensup olduğunu ve o topluluğun kimliğini taşıdığını ifade eder 15.
    5 kaynak
    Yerel yönetimler reformunun kapsadığı bazı unsurlar:
    • Merkezi yönetimle uyum: Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ile yerel yönetim sisteminin uyumlu hale getirilmesi 3.
    • Yetki paylaşımı: Merkezi yönetim, büyükşehir ve ilçe belediyeleri arasındaki yetki çatışmalarının giderilmesi 35.
    • Tüzel kişiliklerin kaldırılması: Köy ve belde belediyelerinin tüzel kişiliklerinin sona erdirilmesi 13.
    • Mahalle statüsü: Tüzel kişiliği kaldırılan belediyelerin mahalle olarak komşu belediyelere katılması 1.
    • Yeni ilçe kurulması: Büyükşehirlerde yeni ilçeler oluşturulması 1.
    • Hizmet sunumu: Kamu hizmetlerinin daha verimli ve hızlı sunulması 5.
    • Denetim sistemi: Şeffaf ve hesap verebilir bir denetim sisteminin kurulması 3.
    Bu reformlar, yerel yönetimlerin demokratik, etkin ve şeffaf bir yapıya kavuşmasını hedefler 24.
    5 kaynak
    Üniter yapının korunması için bazı öneriler:
    • Merkezi otoritenin güçlendirilmesi 4. Merkezi hükümetin aldığı kararlar tüm ülke için bağlayıcı olmalı ve yerel yönetimler bağımsızlık veya geniş özerklik talep edememelidir 45.
    • Hukukun üstünlüğü 3. Yasama, yürütme ve yargı yetkileri bütün ülkeyi kapsamalı ve hukuk birliği sağlanmalıdır 5.
    • Toplumsal bütünlüğün sağlanması 24. Farklı etnik ve kültürel grupların bir arada yaşaması için ortak bir devlet bilinci ve milli birlik vurgusu yapılmalıdır 24.
    • Askeri ve bürokratik refleksler 3. Askeri ve sivil bürokrasi, üniter yapıyı koruma refleksiyle hareket etmeli, gerektiğinde sıkı önlemler alınmalıdır 3.
    • Halk desteği 4. Halkın üniter devlet yapısına olan desteği korunmalı ve güçlendirilmelidir 4. 2024 yılında yapılan bir araştırma, Türkiye'deki halkın %95'inin üniter devlet yapısını desteklediğini ortaya koymuştur 4.
    Üniter yapının korunması, Türkiye'nin iç istikrarı, ulusal güvenliği ve bölgesel etkisi açısından kritik öneme sahiptir 24.
    5 kaynak