• Buradasın

    Bahçeli'den Yeni Anayasa Vurgusu

  • Kurban Bayramı’na başkentte giren MHP lideri Devlet Bahçeli, her yıl olduğu gibi bu yıl da ilk olarak Alparslan Türkeş’in mezarını ziyaret etti. 
    1
    6 Haziran
    Başkentte gerçekleşen ziyaretin ardından Bahçeli, gazetecilere açıklamalarda bulundu ve hem toplumsal birlik vurgusu yaptı hem de yeni anayasa süreciyle ilgili mesajlar verdi. 
    2
    6 Haziran
    Milli iradeye dayalı bir kurucu anayasa anlayışı çerçevesinde yeni bir anayasa ihtiyaç olduğu kabullenilmelidir. 
    3
    6 Haziran
    İkinci olarak siyasi partiler kanunu gözden geçirilmelidir. 
    4
    6 Haziran
    Bahçeli açıklamasında şu ifadeleri kullandı: “Bayram sonrası TBMM'nin önemli bir görev üstlenmesi suretiyle Türkiye'yi geleceğe hazırlayacak bir çalışmanın başlamasını arzuluyoruz. 
    5
    6 Haziran

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin (TBMM) iç tüzüğünün güncellenmesi, verimlilik, çoğulculuk, katılım ve etkin denetim gibi parametreleri sağlamak için gereklidir 2.
    Güncellemenin bazı nedenleri:
    • Yasa yapım sürecinin verimliliği: İç tüzük, torba kanun uygulamasının önüne geçerek hukuki öngörülebilirliği artırabilir 2.
    • Çoğulculuk ve katılım: 2009'da hazırlanan taslak gibi yeni düzenlemeler, TBMM'nin kurumsal kapasitesini güçlendirebilir ve yasama ile denetim faaliyetlerini daha etkili hale getirebilir 2.
    • Yeni hükümet sistemine uyum: 2018'deki değişiklikler, cumhurbaşkanlığı sisteminde Meclis'in yasama ve denetim fonksiyonlarını yeniden konumlandırmak için yeterli olmamıştır 2.
    Ayrıca, iç tüzük, Anayasa'da yapılan değişikliklere uyum sağlamak ve Meclis'in bilgi edinme ve denetim mekanizmalarını yeniden tanımlamak için de güncellenmelidir 3.
    5 kaynak
    Yeni anayasa tartışmalarının önemli olmasının bazı nedenleri:
    • Demokratikleşme ve toplumsal sözleşme: Anayasalar, toplumda yaşayan insanlar arasında bir "toplumsal sözleşme" olarak kabul edilir 5. Yeni bir anayasa, tüm toplumsal kesimlerin katılımıyla hazırlanıp halkın iradesini yansıtarak demokratik bir meşruiyet kazanabilir 35.
    • Güvence ve koruma: Yeni anayasa, temel hak ve özgürlükleri güvence altına alarak kişi, aile, toplum ve devleti koruyabilir 24.
    • Güncel ihtiyaçlara uyum: Mevcut anayasaların bazı Batı demokrasilerinde olduğu gibi bir toplum sözleşmesine dönüşmesi ve değişen toplumsal ihtiyaçlara uyum sağlaması beklenir 35.
    • Siyasi ve hukuki reform: Yeni bir anayasa, mevcut siyasal iktidarın reformist söylemleriyle paralel olarak geniş kitlelerde umut yaratabilir ve siyasi bir strateji olarak da kullanılabilir 4.
    • Geçmiş gölgelerden kurtulma: Yeni bir anayasa, özellikle 12 Eylül gibi otoriter anayasaların gölgesinden kurtulmayı sağlar 3.
    Türkiye'de yeni anayasa tartışmaları, 2000'li yılların başından beri aralıklarla gündeme gelmektedir 4. Ancak, toplumsal uzlaşıya dayalı bir yeni anayasa henüz tam anlamıyla hayata geçirilememiştir 4.
    5 kaynak
    Kurucu anayasa anlayışı, genellikle devrim, darbe, savaş, işgal, bağımsızlık veya radikal siyasal dönüşümler gibi köklü değişim süreçlerinin ardından ortaya çıkan, hukuki ve siyasal sistemi sil baştan düzenleyen, devletin temel yapısını, egemenlik anlayışını ve yurttaş-devlet ilişkilerini yeniden tanımlayan anayasa anlayışını ifade eder 4.
    Türkiye'de kurucu anayasa olarak kabul edilen anayasalar:
    • 1921 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu 234;
    • 1924 Anayasası 234;
    • 1961 Anayasası 24;
    • 1982 Anayasası 24.
    Tali kurucu anayasalar ise mevcut anayasayı kaldırmadan önemli değişiklikler yapan anayasalardır 4. 1937, 1971, 1973, 2001, 2007, 2010 ve 2017 anayasaları bu kategoriye girer 4.
    5 kaynak