• Gazeteci Fatih Altaylı, Kanal İstanbul’un sadece 2011 seçimleri için tasarlandığını, sonrasında ise rant kapısına dönüştüğünü söyledi. Projenin Montrö’yü delme amacı taşıdığını görüşünü dile getiren Altaylı, Kanal İstanbul'un fikir babasını da açıkladı. Altaylı, İmamoğlu’nun bu projeye engel görülmesiyle tutukluluğunun bağlantılı olabileceğini söyledi.medyaradar.net’te aç
  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Montrö Boğazlar Sözleşmesi'nin önemi şu şekilde özetlenebilir:
    • Türkiye'nin egemenliği ve güvenliği: Sözleşme, Türkiye'ye Boğazlar üzerinde tam kontrol hakkı vererek, ulusal güvenlik ve egemenlikten doğan yetkilerini korumasını sağlar 123.
    • Uluslararası barış: Karadeniz'e kıyıdaş devletler ve kıyısı olmayan devletler arasında kurduğu hassas denge ile uluslararası barışa katkı sağlar 23.
    • Ticaretin sürekliliği: Barış zamanında ticari gemilerin Boğazlardan serbestçe geçişini garanti eder, böylece uluslararası ticaretin önemli bir aracı olan deniz yollarının sürekliliğini temin eder 13.
    • Türkiye'nin II. Dünya Savaşı'na katılmaması: Montrö ile sağlanan denge sistemi sayesinde Türkiye, II. Dünya Savaşı'nın tarafı olmaktan kaçınabilmiştir 3.
    Montrö Sözleşmesi, 20 yıllık bir sözleşme olarak öngörülmüş olsa da, taraf devletlerin feshetme hakkına rağmen halen yürürlüktedir 12.
    5 kaynak
    Kanal İstanbul projesinin ekonomik etkileri şu şekilde özetlenebilir:
    • Geçiş ücretleri: Kanal İstanbul'dan geçen gemilerden alınacak geçiş ücretleri, Türkiye'nin gelir hanesine yazılacak ve bu, yaklaşık 25 milyar dolarlık proje maliyetinin karşılanmasına katkı sağlayabilir 1.
    • İstihdam: Projenin, 505 bin kişilik istihdam yaratması beklenmektedir 3.
    • Lojistik merkez: Kanal ve çevresindeki entegre tesisler ve lojistik merkezleriyle dolaylı kazançlar sağlanması hedeflenmektedir 4.
    • Zaman ve yakıt tasarrufu: Kanal İstanbul'un devreye girmesiyle günlük yaklaşık 160 geminin yeni su yoluna yönlendirilmesi planlanmakta, bu da kaza risklerini azaltacak ve yakıt tasarrufu sağlayacaktır 1.
    Ancak, projenin yüksek maliyeti, çevresel ve sosyal etkileri nedeniyle ekonomik bir risk oluşturduğu da belirtilmektedir 4.
    5 kaynak
    Kanal İstanbul projesinin fikir babası olarak Bülent Ecevit gösterilmektedir 345.
    1994 yılında, o dönem DSP Genel Başkanı olan Ecevit, İstanbul'un Avrupa yakasında Karadeniz ile Marmara arasında bir kanal açılmasını önermiştir 345.
    5 kaynak
    Fatih Altaylı'nın Kanal İstanbul hakkındaki görüşleri şunlardır:
    • Proje Kökeni: Altaylı, Kanal İstanbul'un 2011 seçimleri için AKP'nin reklam kampanyalarını yürüten Erol Olçok tarafından seçim kampanyası amacıyla hazırlandığını belirtmiştir 135.
    • Rant Kapısı: Projenin, bazı çevrelerce rant kapısı olarak görülmeye başlandığını ifade etmiştir 124.
    • Montrö ve Güvenlik: Bazı ülkelerin projeyi Montrö Antlaşması'nı delme ve Karadeniz'i tartışmalı hale getirme yolu olarak gördüğünü savunmuştur 124.
    • İmamoğlu'nun Tutukluluğu: Altaylı, Kanal İstanbul projesinin, İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu'nun tutukluluğuyla bağlantılı olabileceğini iddia etmiştir 124.
    Altaylı, Kanal İstanbul'un yapılmaması gerektiğini ve ülkeye kalıcı zararlar verebileceğini öne sürmektedir 24.
    5 kaynak