• Buradasın

    Rektörlerin akademik karnesi açıklandı: Prof. Dr. Hamza Al’ın H-İndeksi 16

  • Oksijen'den Baran Can Sayın'ın haberine göre, üniversitelerin yöneticisi olan 202 rektörün bilimsel üretim performansı, akademide kabul gören objektif bir gösterge olan h-indeksi ile analiz edildi. 
    1
    6 Haziran
    Yapılan kapsamlı incelemede (Google Scholar, Scopus, SOBİAD verileri kullanılarak), Türkiye'deki rektörlerin h-indeksi ortalaması 17.7 olarak belirlendi. 
    2
    6 Haziran
    Siyaset Bilimi alanında uzman olan Sakarya Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Hamza Al'ın h-indeksi raporu ise 16 oldu. 
    3
    6 Haziran

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Türkiye'deki rektörlerin bilimsel performansının düşük olmasının birkaç nedeni bulunmaktadır:
    • Liyakat sorunları: Rektörlerin ve dekanların liyakata göre atanmaması 1.
    • Akademik nitelik yetersizliği: Rektörlerin üçte birinin H-indeksinin sıfır olması 1.
    • Araştırma etiği ve bilimsel derinlik eksikliği: H-indeksi gibi sayısal göstergelerin, bilimsel etkiyi tam olarak yansıtmaması 2.
    • Yayın yapma baskısı: Genç bilim insanlarını hızla yayın yapmaya yönlendirmesi, bu durumun diğer akademik sorumlulukların önüne geçmesi 2.
    • Yapısal tercihler: Mevcut siyasi yapının, üniversitelerin kamusal ve etik temsil işlevini sınırlaması 2.
    Bu faktörler, rektörlerin akademik ve bilimsel liderlik yeteneklerini olumsuz etkilemektedir.
    5 kaynak
    Üniversitelerin araştırma kültürünün geliştirilmesi için bazı öneriler:
    • Araştırma yöntemlerinin öğretilmesi: Araştırma süreci, doğru araştırma sorularının belirlenmesi, veri toplama, analiz ve sonuçların yorumlanmasını içerir 4.
    • İyi bir okuyucu olmak: Güncel literatürün takip edilmesi ve ilham verici makalelerin okunması, araştırma kültürünü geliştirir 4.
    • Veri toplama ve analizi yöntemlerinin iyileştirilmesi: Veri toplama ve analizi yöntemlerinin öğrenilmesi ve geliştirilmesi, araştırmaların doğruluğunu artırır 4.
    • İşbirliği yapmak: Farklı disiplinlerden gelen bilgi ve deneyimlerin bir araya getirilmesi, daha güçlü ve kapsamlı araştırmalar yapılmasını sağlar 4.
    • Mentorluk almak: Bir mentor, araştırma konularında yol gösterebilir ve çalışmaların kalitesini artırabilir 4.
    • Açık araştırma kültürünün teşvik edilmesi: Destekleyici veri ve kodların paylaşılması, araştırma kalitesini ve güvenilirliğini artırır 3.
    • Ortak proje yapma kültürünün geliştirilmesi: Üniversiteler, yatırımcı kamu kurumları ve özel sektörle ortak projeler yapmaya teşvik edilmelidir 5.
    5 kaynak
    H-indeksi, bir bilim insanının en çok alıntı yapılan makalelerine ve diğer yayınlarda aldığı alıntıların sayısına dayanarak hesaplanır 13.
    Hesaplama adımları:
    1. Makalelerin sıralanması 5. Makaleler, atıf alma sayısına göre çoktan aza doğru listelenir 5.
    2. Eşitlik aranması 5. Listede, liste numarası ile atıf sayısının eşit olduğu veya liste numarasının yüksek kaldığı ilk nokta, H-indeksinin değerini belirler 5.
    Formülsel açıklama: Bir akademisyenin H-indeksi 4 ise, bu en az 4 makalesinin 4 veya daha fazla atıf aldığı anlamına gelir 3.
    H-indeksi hesaplamak için kullanılabilecek bazı platformlar:
    • Web of Science 1;
    • Scopus 15;
    • Google Akademik 15.
    5 kaynak
    Rektörlerin bilimsel etkinliği, kurumları çeşitli şekillerde etkiler:
    • Akademik Performans ve İtibar: Rektörlerin yüksek h-indeksi gibi bilimsel başarıları, üniversitenin akademik itibarını artırır 13.
    • Kurumsal Kültür ve Araştırma Kültürü: Bilimsel liderlik, üniversitede güçlü bir araştırma kültürünün oluşmasına katkı sağlar 5.
    • Yönetsel ve Akademik Vizyon: Rektörlerin bilimsel birikimleri, üniversitenin yönetsel ve akademik vizyonunu şekillendirir 5.
    • Toplumsal ve Bilimsel Değişim: Liyakat odaklı rektörler, üniversiteye toplumsal ve bilimsel değişime öncülük etme yeteneği kazandırır 1.
    Ancak, sadece sayısal göstergelerle değerlendirme yapmak, üniversitelerin temsil ettiği kültürel, demokratik ve sosyal değerlerin gözden kaçmasına yol açabilir 15.
    5 kaynak
    H-indeksi, bir akademisyenin bilimsel etkisini ve üretim sürekliliğini ölçmede altın standart olarak kabul edilir 5.
    H-indeksinin akademik başarıdaki rolü:
    • Tek bir çalışmanın yüksek atıf almasını veya çok sayıda düşük etkili makaleyi değil, tutarlı ve etkili akademik üretimi ödüllendirir 5.
    • Akademik değerlendirme süreçlerinde kritik rol oynar 5.
    • Terfi, fon tahsisi ve ödüllendirme gibi kararlarda önemli bir ölçüttür 1.
    • Benzer disiplinlerde kariyerlerinde benzer aşamalardaki araştırmacıların kıyaslanmasını sağlar 2.
    Ancak, H-indeksi de dahil olmak üzere, tek bir sayının bir bireyin çok yönlü profiline tam olarak yaklaşamayacağı ve değerlendirmede birçok başka faktörün bir arada ele alınması gerektiği unutulmamalıdır 2.
    5 kaynak