• KAAN 5. Nesil Milli savaş uçağı için geliştirilen TF35000 Turbofan Motor entegrasyon süreci 2032 yılında başlayacak… TEL tarafından geliştirilen TF35000 motorunun ilk testlerine 2026 yılında başlanması ve KAAN savaş uçağına entegrasyonunun 2032 yılından itibaren gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. 
    1
    29 Temmuz
    KAAN F-16'LARIN YERİNİ ALACAK TSK'nın envanterinde bulunan ve 2030'lu yıllardan itibaren kademeli olarak devreden çıkarılması hedeflenen F-16 uçaklarının yerini KAAN alacak. 
    2
    30 Temmuz
    KAAN'ın ilk prototipinin üretiminin gerçekleştirilmesinin ardından 21 Şubat 2024 tarihinde ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirmişti. 
    3
    30 Temmuz
    KAAN, üstün hava hâkimiyetini artırılmış havadan havaya muharebe menzili, yüksek süpersonik hızda iç silah yuvalarından hassas vuruş kabiliyeti ve yapay zekâ destekli muharebe gücü ile sağlamayı amaçlıyor. 
    4
    29 Temmuz

    Diğer konular

    İçerik konuları

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    KAAN savaş uçağının bazı teknik detayları:
    • Boyutlar:
      • kanat açıklığı: 13,4 m 1;
      • uzunluk: 20,3 m 1;
      • yükseklik: 5 m 1.
    • Ağırlık: azami kalkış ağırlığı 34.750 kg 1.
    • Performans:
      • azami hız: 1,8 Mach (2.210 km/sa; 1.190 kn) 123;
      • servis tavanı: 16.764 m (55.000 ft) 1;
      • G limiti: +9 / -3,5 G 12.
    • Motor: 2 × 13.150 kgf (2 × 29.000 lb) itki gücünde motor 1.
    • Aviyonikler:
      • ASELSAN Bütünleşik RF Sistemi (BÜRFİS) 23;
      • AESA Burun Radarı (ASELSAN MURAD-600A) 2;
      • RWR (Radar İkaz Sistemi) 2;
      • IRST (Kızılötesi Arama ve Takip Sensörü) 23;
      • EOTS (Elektro-Optik Hedefleme Sistemi) 23.
    • Diğer özellikler:
      • düşük radar ve kızılötesi iz 15;
      • sensör ve veri füzyonu destekli atış kontrol sistemi 15;
      • geniş ekran ve kaska monte gösterge sistemleri 15.
    5 kaynak
    TF35000 motoru, Millî Muharip Uçak (KAAN)'da kullanılacaktır 125.
    2030'lu yılların başında, KAAN'ın yerli motorlu Block 20 varyantının hazır olması planlanmaktadır 2. Bu varyant, doğrudan 5. nesil uçaklara karşı konumlanan bir alternatif olacaktır 2.
    Ayrıca, TF35000 motorunun, Endonezya'ya ihraç edilecek 48 adet KAAN uçağında da kullanılması öngörülmektedir 5.
    5 kaynak
    KAAN Projesi'nin (Milli Muharip Uçak Geliştirilmesi Projesi) bazı hedefleri:
    • F-16 uçaklarının yerini almak 23. 2030'lu yıllardan itibaren F-16'ların yerini alabilecek bir savaş uçağı üretmek 2.
    • Türkiye'yi 5. nesil muharip uçak üretebilen ülkeler arasına katmak 23. Bu alanda dünya çapında sınırlı sayıdaki ülkeler arasında yer almak 23.
    • Yüksek teknolojik kabiliyetler geliştirmek 23. Düşük görünürlük, dâhili silah yuvası, yüksek manevra kabiliyeti, artırılmış durumsal farkındalık ve sensör füzyonu gibi özellikler kazanmak 23.
    • Diğer hava araçları ile uyum sağlamak 23. KAAN'ın, Türkiye Cumhuriyeti'nin envanterinde bulunan diğer hava araçları ve platformlarla uyumlu şekilde çalışabilmesini sağlamak 23.
    • Savunma sanayisinde dışa bağımlılığı azaltmak 5. Özellikle ABD yapımı F-16 filosunun aşamalı olarak devre dışı bırakılmasını hedeflemek 5.
    • Küresel savunma pazarında yer almak 5. KAAN'ın teknolojik özellikleri ve maliyet avantajı ile küresel savunma pazarında cazip bir seçenek haline gelmesi 5.
    5 kaynak
    Yerli motor geliştirme süreci şu şekilde ilerlemektedir:
    • TF35000 Motoru: TEI tarafından geliştirilen TF35000 turbofan motorunun ilk testlerinin 2026 yılında yapılması planlanmaktadır 35. Motorun entegrasyonunun ise 2032 yılında KAAN savaş uçağına gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir 35.
    • Diğer Motor Projeleri: TEI, GÖKBEY genel maksat helikopteri için geliştirdiği TEI-TS1400 motoru ile Türkiye’nin ilk milli helikopter motorunu üretmiştir 12. Ayrıca, İHA ve gemisavar füzeleri için TEI-PG50 ve TEI-TJ300 gibi güçlü ve verimli motorlar da geliştirmiştir 2.
    Sürecin önündeki bazı zorluklar:
    • Sertifikasyon: Gökbey motoru için istenen sivil havacılık sertifikasyonu, süreci uzatmaktadır 1.
    • Kamu Kurumları Arası Koordinasyon: Yerli motor üretimi sürecinde kamu kurumları arasında organizasyon eksikliği bulunmaktadır 4.
    Gelişmeler:
    • Endonezya ile 48 adet KAAN uçağının yerli motorla ihraç edilmesi için sözleşme imzalanmıştır 13.
    • BMC POWER bünyesinde 6 silindirli bir motorun seri üretim hazırlıkları sürdürülmektedir 5.
    5 kaynak
    TF35000 Turbofan Motoru'nun bazı özellikleri:
    • İtki Gücü: 35 bin lbf itki üretecektir 123.
    • Kullanım Amacı: Milli Muharip Uçak (KAAN)'ın yüksek manevra kabiliyeti, düşük yakıt tüketimi ve uzun menzil gibi ihtiyaçlarını karşılamak üzere tasarlanmıştır 123.
    • Malzeme ve Teknolojiler: Yüksek sıcaklıklara dayanıklı süper alaşımlar, ileri kaplama ve soğutma teknolojileri kullanılacaktır 125.
    • Performans ve Dayanıklılık: Üstün performans ve dayanıklılık sağlamak için özgün bir mühendislik ürünü olarak geliştirilmektedir 125.
    • Yakıt Verimliliği: Yüksek itki gücünü düşük yakıt tüketimiyle ve uzun menzilde görev yapabilecek şekilde üretecektir 15.
    • Ekosistem: Motorun geliştirme sürecinde tasarım, üretim ve test aşamalarını destekleyecek bir ekosistem oluşturulmaktadır 125.
    5 kaynak