• Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı (VDK), risk analizi çalışmaları neticesinde mayısta Yüksek Gelir Grupları Gözetim ve Uyum Programı'nı uygulamaya başladı. 
    1
    11 saat önce
    Program kapsamında, büyük ölçekli şirket ortağı olup 2023-2024 döneminde gelir vergisi beyannamesi vermemiş, potansiyel gelir ve harcama düzeyi ile vergi beyanları uyumsuz 10 bin mükellef gözlem altına alındı. 
    2
    11 saat önce
    Çalışmayla büyük ölçekli şirketlerin ortağı olmasına karşın gelirleriyle orantısız gideri bulunan yaklaşık 1000 mükellef, hayatlarında ilk defa gelir vergisi beyanında bulundu. 
    3
    23 saat önce
    Bu görüşme sürecinin ardından hiç kar dağıtımı kararı bulunmayan veya sınırlı sayıda bu işlemi yapmış yaklaşık 1000 mükellef, ortak olduğu şirkette kar dağıtımı kararı aldı. 
    4
    10 saat önce
    Programa dahil olan mükelleflerin önemli bölümü uyum gösterirken uyum göstermeyen mükellefler için vergi denetim süreçleri işletilecek. 
    5
    11 saat önce

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Gelir vergisi beyannamesi doldurmak için iki ana yöntem bulunmaktadır:
    1. Hazır Beyan Sistemi: Kira, ücret, menkul sermaye iradı gibi gelirleri olan mükellefler, e-Devlet şifresi veya Gelir İdaresi Başkanlığı şifresi ile sisteme giriş yaparak beyannamelerini doldurabilirler 125. Sistem, yönlendirici sorularla doğru beyannamenin doldurulmasına yardımcı olur ve eksik veya hatalı bilgi girişlerini uyarır 5.
    2. Defter-Beyan Sistemi: Ticari, zirai ve serbest meslek kazancı elde edenler bu sistemi kullanamaz 4. Defter-Beyan sisteminde, "Beyannameler" başlığı altındaki "Yıllık Gelir Vergisi" sekmesi kullanılarak beyanname oluşturulur 4.
    Beyanname doldurma işlemi hakkında daha detaylı bilgi için Gelir İdaresi Başkanlığı'nın resmi web sitesi veya ilgili kılavuzlar incelenebilir 4.
    5 kaynak
    Büyük ölçekli şirketler için vergi yükümlülükleri şunlardır:
    • Gelir Vergisi: Büyük ölçekli şirket ortakları, gelir vergisi beyannamesi vermek zorundadır 12.
    • Kurumlar Vergisi: Şirketlerin yıllık kazançları üzerinden kurumlar vergisi ödemeleri gerekir 15. 2025 yılında bu oran %25 olarak uygulanmaktadır 5.
    • KDV (Katma Değer Vergisi): Mal veya hizmet satışı yapan tüm şirketler KDV mükellefi olup, KDV oranlarını ürün veya hizmete göre %1, %8 veya %18 olarak öderler 5.
    • Stopaj Vergisi: Şirketlerin işçi çalıştırması durumunda, ücretlerden yapılan gelir vergisi stopajını SGK ve vergi dairesine zamanında bildirip ödemeleri gerekir 5.
    • Damga Vergisi: Resmi evrak, sözleşme ve belirli işlemler üzerinden alınan bir vergidir 5.
    Ayrıca, büyük ölçekli şirketlerin yevmiye defteri, defteri kebir ve envanter defteri gibi defterleri tutmaları zorunludur 3.
    Vergi yükümlülüklerinin zamanında ve eksiksiz yerine getirilmesi için bir mali müşavirle çalışılması önerilir 5.
    5 kaynak
    Kâr dağıtımı kararları, şirketin türüne göre farklı prosedürlerle alınır:
    • Anonim Şirketlerde (A.Ş.) Kâr Dağıtımı:
      • Yönetim kurulu, kâr dağıtım oranını teklif eder 13.
      • Genel kurul, bu teklifi kabul ettikten sonra kâr dağıtımı yürürlüğe girer 13.
      • İmtiyazlı hisseler varsa, bazı ortaklara daha yüksek temettü hakkı tanınabilir 1.
      • Kâr payı dağıtımı nakit veya bedelsiz hisse senedi olarak yapılabilir 1.
    • Limited Şirketlerde (Ltd. Şti.) Kâr Dağıtımı:
      • Kâr dağıtımı, ortaklık payları oranında yapılır 1.
      • Genel kurul, dağıtılacak kâr miktarını belirler 13.
      • Şirket sözleşmesinde özel bir hüküm yoksa, ortakların kâr payı hakkı eşittir 1.
    Kâr dağıtımı kararları alırken, genel kurul onayı ve yasal düzenlemelere uyum gereklidir 13. Ayrıca, kâr dağıtımı öncesi kurumlar vergisi ve gelir vergisi stopajı hesaplamaları yapılmalıdır 15.
    5 kaynak
    Vergi denetiminde risk analizi, aşağıdaki adımlar izlenerek gerçekleştirilir:
    1. Veri Toplama: Mükelleflerin elektronik sistem üzerinden verdikleri beyannameler, Ba/Bs bildirimleri, SGK, Gümrük Bakanlığı ve bankalar gibi diğer kuruluşlardan alınan bilgiler toplanır 23.
    2. Veri İşleme: Toplanan veriler, Risk Analiz Sistemi'nde işlenir 23.
    3. Risk Puanlama: Veriler, sektör, bölge ve büyüklük kriterlerine göre gruplandırılır ve ilgili analiz dönemi için sahip oldukları risklere göre puanlanır 3.
    4. Mükellef Seçimi: Yüksek risk puanına sahip mükellefler, riskli mükellef olarak kabul edilerek incelemeye sevk edilir 35.
    5. Analiz ve Karşılaştırma: Yanıltıcı veya hatalı bildirimler, gider fazlalıkları, satış kaynaklı analizler gibi çeşitli kriterler üzerinden analizler yapılır ve bulgular karşılaştırılır 3.
    Risk analizinde; veri eşleştirme, istatistiksel metotlar, parametrik ve parametrik olmayan yöntemler (veri madenciliği) kullanılır 14.
    5 kaynak
    Vergi denetim süreçleri genellikle şu adımlardan oluşur:
    1. Planlama: Vergi otoriteleri, denetim yapılacak mükellefleri belirler ve denetimin kapsamını, süresini, hedeflerini ve kaynaklarını planlar 2.
    2. Veri Toplama: Denetçiler, mükelleflerin finansal kayıtlarını, beyannamelerini, sözleşmelerini ve diğer ilgili belgeleri inceler 23.
    3. Analiz ve Değerlendirme: Toplanan veriler analiz edilir ve değerlendirilir; beyanların doğruluğu ve vergi yasalarına uygunluğu kontrol edilir 23.
    4. Raporlama: Denetimin bulguları, tespit edilen uyumsuzluklar ve önerilen düzeltici önlemler içeren bir rapor hazırlanır 25.
    5. Takip ve İzleme: Uyumsuzlukların düzeltilmesi ve önerilen önlemlerin uygulanması takip edilir 25.
    Vergi denetimleri, rastgele seçilen mükellefler üzerinde yapılabileceği gibi, riskli gruplar veya belirli sektörler üzerinde de yoğunlaşabilir 25.
    5 kaynak