• Buradasın

    Türk-İş ve Hak-İş’ten masaya ret: Asgari ücreti hükümet ve işveren belirleyecek

  • Hak-İş Genel Başkanı Mahmut Arslan, yaptığı açıklamada, Türk-İş ile görüşmelerini hatırlatarak “Katılmayacaklarını tekrar teyit ettiler. Bizim de katılmayacağımızı kendilerine ifade ettim” dedi. 
    1
    28 Eylül
    Konuya dair açıklama yapan HAK-İŞ Genel Başkanı Mahmut Arslan, Asgari Ücret Tespit Komisyonu’nun mevcut yapısının işçilerin aleyhine işlediğini belirtti. 
    2
    28 Eylül
    Arslan, HAK-İŞ’in Asgari Ücret Tespit Komisyonu’nun yapısına dair itirazlarını hatırlatarak, mevcut komisyon yapısının işçiler açısından olumsuz sonuçlar doğurduğunu ifade etti. 
    3
    28 Eylül
    Asgari Ücret Tespit Komisyonu'nun mevcut yapısıyla sağlıklı kararlar alınamayacağını savunan Arslan, şunları söyledi: Hükümetin yapması gereken; sosyal tarafların taleplerini dikkate alarak Asgari Ücret Tespit Komisyonu'nu daha demokratik ve katılımcı bir yapıya getirmek. 
    4
    28 Eylül
    Arslan, asgari ücretin belirlenme süreciyle ilgili kaos yaşanabileceği uyarısında bulunan ve bunu düzeltmek istediklerinin altını çizerek, Asgari ücret iki ay sonra belirlenecek ama masada işçi tarafı olmayacak. Kimse bunun yaratacağı kaosla ilgili girişimde bulunmuyor ve bunu kimse gündeme getirmiyor diye konuştu. 
    5
    28 Eylül

    Diğer konular

  • Yanıt bulun

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    2025 yılı itibarıyla Türkiye'de belirlenen asgari ücretin işçiler üzerindeki bazı etkileri şunlardır:
    • Alım gücünde iyileşme: Yeni asgari ücret artışı, işçilerin alım gücünde belirgin bir iyileşme sağlamıştır 1.
    • Gelir vergisi muafiyeti: Asgari ücret düzeyindeki gelir, gelir vergisinden istisna tutulmuştur 2.
    • Damga vergisi muafiyeti: Asgari ücretin tamamına karşılık gelen sözleşmelerde damga vergisi tahsil edilmemektedir 2.
    • Yetersizlik: Temel yaşam maliyetlerini karşılamada yetersiz kalması, işçilerin yaşam standartlarının düşmesine ve gelir adaletsizliğinin artmasına yol açmaktadır 5.
    Asgari ücretin işçiler üzerindeki etkileri, enflasyon oranları ve temel tüketim mallarındaki fiyat artışlarına bağlı olarak farklılık gösterebilir 1.
    5 kaynak
    HAK-İŞ'in asgari ücret talepleri şunlardır:
    • Asgari Ücret Tespit Komisyonu'nun yapısının değiştirilmesi 123. HAK-İŞ, komisyonun daha katılımcı, çoğulcu ve kapsayıcı bir hale getirilmesini istiyor 123.
    • Ücretin revize edilmesi 145. Belirlenen asgari ücretin, çalışanların aileleriyle birlikte insanca yaşayabilecekleri şekilde yeniden düzenlenmesi gerektiği ifade ediliyor 145.
    • Sosyal diyalog temelli müzakere 145. Asgari ücret tespitinde sosyal diyalog temelli ve katılımcı bir müzakere sürecinin önemi vurgulanıyor 145.
    • Gelir dağılımındaki adaletsizliğin giderilmesi 15. Gelir dağılımındaki adaletsizliğin artması eleştiriliyor ve bu durumun düzeltilmesi talep ediliyor 15.
    • Milli gelirden emekçilerin paylarının artırılması 15. Emekçilerin milli gelirden aldığı payın artırılması gerektiği belirtiliyor 15.
    5 kaynak
    Rusya'da asgari ücret, federal hükümet tarafından ekonomik göstergeler, enflasyon oranı ve sosyal refah politikaları dikkate alınarak belirlenmektedir 23.
    Bu süreçte:
    • Enflasyon oranları dikkate alınır; yüksek enflasyon, maaşların reel değerini düşürdüğü için asgari ücret enflasyona göre güncellenir 13.
    • Yaşam maliyeti göz önünde bulundurulur; gıda, enerji, ulaşım ve barınma gibi temel ihtiyaçların maliyeti değerlendirilir 13.
    • Ekonomik hedefler ve büyüme stratejileri dengelenir; yüksek asgari ücret, işçi alım gücünü artırırken işletmeler için maliyet artışı anlamına gelebilir 15.
    • İşsizlik oranları ve istihdam politikaları da asgari ücret belirlemede rol oynar 1.
    Ayrıca, bölgesel olarak farklılaştırılmış ücret tarifeleri de bulunmaktadır; büyük şehirlerde yaşam maliyeti daha yüksek olduğu için bu bölgelerdeki asgari ücretler ulusal ortalamanın üzerinde belirlenebilir 123.
    5 kaynak
    Asgari Ücret Tespit Komisyonu, işçi, işveren ve hükümet temsilcilerinden oluşan 15 üyeli bir yapıya sahiptir 4.
    Komisyonun üyeleri:
    • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından belirlenen bir başkan 35.
    • Çalışma Genel Müdürü veya yardımcısı 5.
    • İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürü veya yardımcısı 5.
    • TÜİK temsilcisi 5.
    • Ticaret Bakanlığı temsilcisi 5.
    • Hazine ve Maliye Bakanlığı temsilcisi 5.
    • Bünyesinde en çok işvereni bulunduran işveren kuruluşunun seçtiği beş temsilci 35.
    • Bünyesinde en çok işçiyi bulunduran işçi kuruluşunun seçtiği beş temsilci 35.
    Komisyon, en az 10 üyenin katılımıyla toplanır ve oy çokluğuyla karar alır 35. Oyların eşitliği durumunda başkanın bulunduğu taraf çoğunluğu sağlamış sayılır 23.
    5 kaynak
    Türk-İş'in Asgari Ücret Tespit Komisyonu'na katılımının reddedilme nedenleri şunlardır:
    • Bilgilendirme eksikliği 13. Türk-İş, toplantıya yalnızca iki saat kala haber verildiğini ve bu durumun adil olmadığını belirtmiştir 13.
    • Teklif sunulmaması 134. Üç toplantı boyunca tarafların masaya net bir rakam getirmediği ve hükümetin "Şu rakamı uygun görüyoruz" şeklinde bir teklif sunmadığı ifade edilmiştir 134.
    • Komisyonun yapısı 25. Türk-İş, mevcut komisyon yapısının antidemokratik olduğunu ve işçilerin lehine kararlar alınmadığını savunmaktadır 25.
    Türk-İş, adil bir düzenleme yapılmadığı sürece komisyona katılmayacağını belirtmiştir 45.
    5 kaynak